Rádi vám poradíme. Zavolejte, nebo nám pošlete email ...
+420 222 311 280 info@taxvision.cz

Home office & BOZP (Bezpečnost a ochrana zdraví při práci)

6.2.2025 <<3 min>>

 

V minulém článku o home office jsme řešili, jak přistupovat ke smlouvě mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem a také jaké jsou možnosti náhrad nákladů spojených s prací na dálku. Nyní se podíváme na problematiku - BOZP, neboli bezpečnost a ochrana zdraví při práci.

V oblasti BOZP zákoník práce nedělá žádné rozdíly mezi zaměstnanci na pracovišti nebo mimo něj. ZA BEZPEČNOST A OCHRANU ZDRAVÍ PŘI PRÁCI PRACOVNÍKŮ NESE ODPOVĚDNOST ZAMĚSTNAVATEL.

Ověřovat plnění povinností při práci na dálku může zaměstnavatel na základě prohlídky domácího pracoviště. Je ovšem potřeba vzít v úvahu, že povinnosti zaměstnavatele jsou limitovány Listinou základních práv a svobod. Zaměstnanec tedy může, ale nemusí takovou prohlídku umožnit. V případě,
že to neumožní, měl by zaměstnavatel zaměstnance prokazatelně poučit
o obecných pravidlech BOZP, je dále vhodné získat čestné prohlášení zaměstnance, že jeho domácí pracoviště standardy BOZP splňuje.

Nepodcenit oblast BOZP je nutné také z důvodu případného pracovního úrazu. Zaměstnavatel bude nejprve muset určit, zda se opravdu jedná o pracovní úraz. Je nutné se připravit na to, že pro čerpání plnění ze zákonného pojištění zaměstnavatele bude pojišťovna požadovat potvrzení, že zaměstnanec absolvoval školení o BOZP při práci na dálku a zda případně zaměstnavatel zkontroloval domácí prostředí zaměstnance a kdy.

Zaměstnanec má v případě pracovního úrazu na home office nárok na stejnou náhradu jako u „obyčejného“ pracovního úrazu.

V případě dotazů se na nás neváhejte obrátit.

Váš tým TaxVision

Kategorie Aktuality