S blížícím se koncem roku řeší řada firem otázku dárků pro obchodní partnery a s tím i související otázku jejich daňové uznatelnosti.
Proto v tomto článku shrneme daňový pohled na nejčastější dárky.
Zákon o dani z příjmu
Z ustanovení §25 odst. 1) písm. t) vyplývá, že do nákladů může být zařazen dárkový předmět, který:
V případě balíčků se cena 500 Kč posuzuje za celý balíček nikoliv jednotlivé části.
Zákon o DPH
Podle ustanovení § 13 odst. 7 písm. c) se za dodání zboží nepovažuje poskytnutí dárku v rámci ekonomické činnosti, pokud jeho pořizovací cena bez daně nepřesahuje 500 Kč, nebo poskytnutí obchodních vzorků bez úplaty v rámci ekonomické činnosti.”
Zákon o DPH neuvádí podmínku označení jménem, ochrannou známkou či názvem darovaného zboží či služby a ani neobsahuje podmínku, že reklamní předmět nesmí být předmětem spotřební daně.
Z uvedeného ustanovení zákona tedy vyplývá, že je možné uplatnit plný odpočet DPH a nemusí se odvádět DPH pokud:
V případě balíčků platí stejné podmínka jako u daně z příjmů a tedy hodnota 500 Kč se posuzuje za celý balíček nikoliv jednotlivé části.
Příklady nejčastějších dárků (uvažujeme firmu - plátce DPH):
POZOR – poukazy a vouchery na různé služby nebo zboží jsou vždy daňově neuznatelným nákladem, protože nesplňují obecnou charakteristiku daru a to, že dar má plnit estetickou a užitnou funkci.
S přijetím vládního konsolidačního balíčku od 1. 1. 2024 se změní daňové zvýhodnění v případě darování tichého vína. Tichá vína už nebudou považována za reklamní předměty. Firmy budou moci vína darovat i nadále, ale již nebude možné náklady na pořízení považovat za daňově uznatelný náklad a nebude možné při pořízení uplatnit odpočet DPH.
Pro bližší informace o daném tématu nás neváhejte kontaktovat https://www.taxvision.cz/kontakt/